Vitenskapelige publikasjoner
Fører Trygg for 3 modellen for kvalitetsutvikling til bedre samspillskvalitet på småbarnsavdelingene? (Buøen, et al., 2021)
Elisabet Solheim Buøen, Ratib Lekhal, Stian Lydersen, Turid Suzanne Berg- Nielsen og May Britt Drugli har undersøkt effekten av Trygg før 3 intervensjon ved bruk av klyngerandomisert kontrollert design. 80 barnehager med 187 småbarnsavdelinger i Norge ble tilfeldig fordelt i enten intervensjonsgruppe (n=87) eller kontrollgruppe (n=100). Samspillskvaliteten ble målt ved bruk av Toddler-versjonen av Classroom Assessment Scoring System (CLASS), på tre tidspunkter: før, under og etter intervensjon.
Kort oppsummert:
- Trygg før 3 førte til at kvaliteten ble bedre i løpet av barnehageåret, og allerede høy samspillkvalitet ble opprettholdt.
- Det var signifikante gruppeforskjeller i endring i kvalitet i løpet av intervensjonsperioden i begge CLASS-domenene: Emosjonell og atferdsstøtte (EAS) og engasjert støtte for læring (ESL), med generelt større forskjeller i ESL.
- Kvaliteten økte i intervensjonsgruppen, men sank i kontrollgruppen fra før (baseline) til etter intervensjon.
- Det var signifikante gruppeforskjeller i kvalitet ved baseline.
- Vi kan konkludere med at Trygg før 3 intervensjonen med de 4 hovedkomponentene: 1) observasjoner med CLASS, 2) refleksjon i veiledningsgrupper på avdeling og med mentor, 3) fagdager og 4) diverse skriftlig støttemateriell, fører til bedre kvalitet på småbarnsavdelingene. I tillegg kan det se ut som at slik systematisk jobbing er nødvendig for å unngå at kvaliteten blir lavere i løpet av barnehageåret.
Du kan lese hele artikkelen ved å gå inn på publikasjonen nederst på siden.
Hvor stresset blir egentlig små barn av å begynne i barnehagen? (Nystad et al., 2021)
Vår stipendiat, Kathrin Nystad, har undersøkt et underutvalg av de barna som deltok i Trygg før 3 og målt deres kortisolnivå ved oppstart i barnehagen.
Funnene kort oppsummert:
- Barnas stressnivå er relativt lavt når foreldrene er i barnehagen. Tiden foreldre, barn og ansatte tilbringer sammen i barnehagen er veldig viktig, fordi her kan det skapes en bro mellom hjemmet og barnehagen for de små barna
- Barnas stressnivå er klart forhøyet de første dagene alene i barnehagen. Den første uken alene i barnehagen er krevende for barn, de trenger trøst og støtte fra ansatte og foreldre.
- Etter fire uker er stressnivået lavere igjen. De aller yngste barna synes å trenge noe lengre tid på å venne seg til barnehagen. Barna begynner trolig å finne seg til rette etter en stund og trenger fortsatt god støtte av de ansatte for å utforske og leke i sitt nye miljø.
- Gode rutiner som en kontaktperson og mye tid sammen med foreldre i barnehagen kan hjelpe til å skape vellykkete tilvenninger, som kan øke barns trivsel i barnehagen på kort og lang sikt
Her kan du se og høre Kathrin Nystad snakke om funnene sine: https://www.youtube.com/watch?v=4MjVNfL_I48
Du kan lese artikkelen i sin helhet ved å gå inn på publikasjonen nederst på siden (Nystad et al., 2021)